آيا زلزله يك امتحان الهي يا يك نوع غضب الهي است؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 60
نویسنده : علی

 

چه بسا ممكن است كه يك پديده و رويداد از يك بُعد كوچك، بي‌فايده و زيانبار جلوه كند، ولي با در نظر گرفتن ابعاد ديگر، در گذشته و آينده مفيد و سودمند باشد. آيا در جهان فيلسوفي پيدا مي‌شود كه شعاع يك پديده و رويداد را تا اعماق ازليّت و ابديت پيش برد و هر حادثه‌اي را در مجموع ابعاد زمان و مكان با تمام رگ و ريشه‌ها و شاخ و برگهاي آن مورد بررسي قرار دهد و سپس داوري كند كه مثلاً زلزله در بم كه به ويراني آن شهر منجر گرديد و گروهي بسياري را كشت و عده‌اي را بي‌خانمان كرد، سرتاسر زيان‌بار بوده است.


بشر در ارزيابي پديده‌هاي آفرينش دچار يك نوع خودبيني خاص است و به همه چيز و هر پديده از عينك سودجويانه خويش مي‌نگرد، هر گاه حادثه‌اي به سود او و بستگان و دوستان او بود، فوراً به وجد و شادي بر مي‌خيزد و اگر فردي مؤمن باشد، به شكرانة آن پيشاني برخاك مي‌سايد و در غير اين صورت آن را بلا و آفت و بدبختي و تيره روزي تلقي مي‌كند. در حالي كه هر پديده‌اي را اعم از نيك و بد، زشت و زيبا بايد با نظام جهان سنجيد و آن را جزئي از مجموع جهان آفرينش دانست و سپس دربارة آن داوري نمود، چه بسا براي بقاء نظام آفرينش، انفجاري در نقطه‌اي ضرورت داشته باشد كه از فروريختن نظام گيتي جلوگيري كند، اين انفجار هر چند گروهي را نابود و آبادي‌هايي را ويران مي‌كند، امّا در عين حال مطابق با حكمت و عدالت پروردگار است.


گاهي خداوند متعال، براي تربيت و پرورش و رشد فضائل اخلاقي انسان بلاها و مصائب را مي‌فرستد تا استعدادهاي نهفته به سبب آن شكفته شود و افراد در برابر آن ياد بگيرند تا از خود استقامت و پايداري نشان دهند و زنگ بيدار باشي باشد،‌كه انسانها در سايه آن از خواب غفلت بيدار شوند:‌ «و لقد اخذنا آل فرعون بالسنين و نقص من الثمرات لعلّهم يذكرون»؛[1] قوم فرعون را به خشكسالي و كمي ميوه دچار نموديم، تا شايد متذكر گردند.» بنابراين. از نظر آيات قرآن كريم، مصيبت‌ها و فشارهاي زندگي به برخي از دلايل ذيل است:


1. گاهي اين بلاها و مصائب، دستاورد خود آنها است:

«و ما اصابكم من مصيبة فبما كسبت ايديكم؛[2] آن چه مصيبت به شما رسد، دستاورد خودتان است.» در آية ديگر مي‌فرمايد: «ما اصابك من حسنة فمن الله و ما اصابك من سيئة فمن نفسك؛[3] آن چه از نيكي، به تو مي‌رسد، از خدا و آن چه از بدي به تو مي‌رسد از خود توست.»


2. آزمايش خدا و تكامل انسان، قرآن كريم تصريح مي‌كند كه در نظام آفرينش، انسان به وسيلة «شر» و «خير» آزمايش مي‌شود:

«نبلوكم بالشر و الخير فتنة؛[4] ما به وسيلة «شر» و «خير» شما را آزمايش مي‌كنيم.» نيز در آية ديگر مي‌فرمايد: «بلوناهم بالحسنات و السيئات لعلهم يرجعون؛[5] آنها را با نيكي‌ها و بدي‌ها آزموديم، شايد بازگردند.»


3. آثار طبيعي گناه
از ديدگاه قرآن كريم، گناه و كردار ناشايسته انسان، ‌به طور طبيعي و تكويني نه تنها در مورد شخص گنهكار تأثير بد دارد، بلكه نسبت به سرنوشت ساير افراد جامعه نيز مؤثر است: «و اتقوا فتنة لاتصيبنّ الذين ظلموا منكم خاصة؛[6] بترسيد از بلاهايي كه تنها دامنگير ستمگران شما نمي‌شود.»

 



:: برچسب‌ها: زلزله ، دماوند ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: